Capitolul I. Termeni şi definiţii

În sensul prezentelor Condiţii generale de asigurare, termenii de mai jos au următoarele înţelesuri:

Asigurător: SIGNAL IDUNA Asigurare Reasigurare S.A., o persoana juridica română, autorizată să desfășoare activități de asigurare de viață.

Contractant: Persoană fizică sau juridică care încheie, în numele Asiguratului, contractul de asigurare cu Asigurătorul şi care poartă responsabilitatea cu privire la plata primei de asigurare.

Asigurat: Persoană a cărei viaţă şi/ sau stare de sănătate reprezintă obiectul asigurării conform prevederilor prezentului contract de asigurare. În cazul persoanelor fizice, Contractantul asigurării şi Asiguratul pot fi una şi aceeaşi persoană.

Beneficiar: Persoană îndreptăţită conform condiţiilor de asigurare să încaseze indemnizaţia de asigurare în cazul producerii evenimentului asigurat.

Intermediar: Persoană fizică sau juridică care intermediază contractul de asigurare între Contractant şi Asigurător.

Oferta de asigurare: Documentul prin care Asigurătorul oferă informații relevante care sunt importante în scopul evaluării riscului asumat prin asigurare și/ sau al emiterii poliței de asigurare. Oferta de asigurare va fi trimisă titularului desemnat al poliței împreună cu Termenii și Condițiile Generale de Asigurarea Individuală, dar și Condițiile Speciale ale Produsului de Asigurare.

Poliţă de asigurare: Document scris, emis de către Asigurător, care probează încheierea contractului de asigurare.

Contract de asigurare: Totalitatea documentelor care stabilesc raportul dintre Asigurător, Contractant şi Asigurat precum şi drepturile şi obligaţiile fiecăruia. Contractul de asigurare este format din: oferta de asigurare, poliţa de asigurare, Condiţiile generale de asigurare, Condiţiile speciale de asigurare şi, după caz, alte clauze speciale convenite între părţi, orice document de modificare/ confirmare ulterioară a termenilor şi condiţiilor de asigurare.

Componentă de protecţie: Componentă a Asigurării de viaţă legată de fonduri de investiţii care oferă protecţie prin asigurare în caz de deces; protecţia poate fi extinsă prin selectarea asigurărilor suplimentare. 

Componentă de investiţie: Componentă a Asigurării de viaţă legată de fonduri de investiţii care oferă posibilitatea Contractantului să investească în fondurile de investiţie puse la dispoziţie de către Asigurător.

Contract liber de plata primelor de asigurare: Contract de asigurare în care Contractantul nu mai continuă plata primelor de asigurare, iar contractul de asigurare este modificat în aşa fel încât suma asigurată să fie redusă proporţional cu valoarea primelor de asigurare deja plătite. 

Încheierea asigurării: Data la care este emisă poliţa de asigurare.

Începerea asigurării: Data menţionată în poliţa de asigurare de la care este angajată răspunderea Asigurătorului.

Sfârşitul asigurării: Data menţionată în poliţa de asigurare la care încetează răspunderea Asigurătorului.

Aniversare: Data la care se împlineşte un număr întreg de ani de la data încheierii contractului de asigurare.

Eveniment asigurat: Un eveniment la a cărui producere Asigurătorul are obligaţia, conform contractului de asigurare, să plătească indemnizaţia de asigurare.

Accident: Eveniment întâmplător și imprevizibil, extern, produs independent de voinţa Asiguratului, care provoacă direct sau indirect vătămarea corporală sau decesul Asiguratului, independent de orice boală a acestuia.

Suma asigurată: Reprezintă suma aleasă de către Contractant și menționată în oferta de asigurare sau în orice alte documente de modificare ulterioară a contractului de asigurare, care se regăseşte în poliţă şi care va fi folosită în calculul indemnizaţiei de asigurare.

Indemnizaţia de asigurare: Suma plătibilă de către Asigurător Beneficiarilor, conform contractului de asigurare, în cazul producerii evenimentului asigurat. 

Valoarea de răscumpărare parţială: Suma pe care Asigurătorul o plăteşte în cazul în care Contractantul efectuează o răscumpărare parţială.

Valoarea de răscumpărare totală: Suma pe care Asigurătorul o plăteşte în cazul încetării contractului de asigurare, în situaţiile specificate în acesta.

Prima de bază: Prima de asigurare stabilită de comun acord între Contractant şi Asigurător la încheierea contractului de asigurare şi a cărei valoare este trecută în poliţa de asigurare. 

Prime adiţionale de bază: Primele de asigurare adiţionale plătite de Contractant ca urmare a indexării automate.

Prime unice suplimentare: Primele de asigurare plătite de către Contractant sub forma unei sume unice, suplimentar faţă de prima de bază sau primele adiţionale de bază.  

Perioada de graţie: Perioada de timp de după scadenţa de plată a primei de asigurare, în care se poate plăti prima de asigurare restantă şi în care contractul de asigurare rămâne în vigoare în termenii stabiliţi iniţial.

Program de investiţii unit-linked: Plan de investiţii creat de către Asigurător special pentru această asigurare, administrat conform prezentelor condiţii de asigurare.

Cont personal de unit-uri: Numărul total de unit-uri deţinute de către Contractant la un anumit moment şi care este format atât din unit-uri de acumulare, cât şi din unit-uri de investire. 

Unit: Parte proporţională a unui fond de investiţii, 

Unit de acumulare: Unit aferent primelor eșalonate, plătite conform frecvenței de plată aleasă.

Unit de investire: Unit aferent primelor unice suplimentare. 

Costuri iniţiale: Costurile efectuate de către Asigurător cu încheierea contractului de asigurare.

Costuri de administrare a poliţei: Costurile Asigurătorului cu administrarea contractului de asigurare.

Costul asigurării: Sumele plătite de către Contractantul asigurării în vederea acoperirii riscului Asiguratului pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare. 

Costul de răscumpărare: Suma reţinută de către Asigurător pentru răscumpărarea parţială sau totală a contractului de asigurare.

Pret unit: Prețul la care Asigurătorul alocă/ anulează unit-uri în/ din programul de investiții la data alocării/ anulării.

Valoarea contului personal de unit-uri: Numărul total de unit-uri existente în contul personal al Contractantului, înmulţit cu preţul unit-urilor.

Data de investire a primelor de asigurare: Data la care se investesc primele de asigurare. Această dată de investire este a doua zi bancară de la data la care primele de asigurare au fost înregistrare în conturile Asigurătorului.

Data de evaluare a fondurilor: Data la care se efectuează evaluarea activelor financiare. Evaluarea fondurilor are loc în fiecare zi lucrătoare a săptămânii.

Condiţie preexistentă: Orice boală, vătămare corporală, condiţie medicală sau afectare a stării de sănătate a  Asiguratului existentă înainte de începerea asigurării.

Excluderi: Circumstanţe sau condiţii specifice menţionate în contractul de asigurare pentru care nu se acordă protecţie pentru producerea evenimentului asigurat şi nu se plăteşte indemnizaţia de asigurare.

 

Capitolul II. Reglementări generale

Articolul 1. Obiectul asigurării

(1) Obiectul asigurării constă în protecţia acordată de Asigurător în cazul decesului Asiguratului din orice cauză survenit pe parcursul valabilităţii contractului de asigurare în conformitate cu prevederile prezentelor condiţii de asigurare. 

(2) Întinderea protecţiei prin asigurare este stabilită prin următoarele documente: oferta de asigurare, poliţa de asigurare, Condiţiile generale de asigurare, Condiţiile speciale de asigurare aferente asigurărilor suplimentare şi după caz, alte clauze speciale convenite între părţi precum şi orice alte documente ulterioare ce modifică condiţiile stabilite anterior.

Articolul 2. Teritorialitatea contractului de asigurare

Teritorialitatea contractului de asigurare este nelimitată, cu condiţia ca, în clauzele sale speciale, să nu existe prevederi limitative speciale în acest sens.

Articolul 3. Moneda 

Moneda contractului de asigurare este specificată în poliţa de asigurare.

 

Capitolul III. Reglementări privind procedura de încheiere a contractului de asigurare

Articolul 4. Persoane eligibile

(1) Poate avea calitatea de Contractant orice persoană fizică sau juridică cu domiciliul/sediul în România.

(2) La începerea Asigurării de viaţă legată de fonduri de investiţii, Contractantul, în cazul în care este persoană fizică, trebuie să aibă vârsta minimă de 18 ani.

(3) La începerea Asigurării de viaţă legată de fonduri de investiţii, Asiguratul  poate avea vârsta minimă de 1 an, respectiv vârsta maximă de 65 de ani.

(4) La sfârşitul Asigurării de viaţă legată de fonduri de investiţii, Asiguratul poate avea vârsta maximă de 101 ani.

(5) Pentru oricare dintre persoanele menţionate anterior, stabilirea vârstei se determină ca fiind vârsta împlinită.

(6) În cazul în care Asiguratul atinge limita maximă de vârstă enunţată mai sus  Asigurarea de viaţă legată de fonduri de investiţii  încetează de drept pentru persoana respectivă, începând cu aniversarea imediat ulterioară.

Articolul 5. Drepturile şi obligaţiile Contractantului şi ale Asiguratului

(1) Contractantul şi/ sau Asiguratul trebuie să furnizeze Asigurătorului prin intermediul instrumentelor oferite de Asigurător toate circumstanțele cunoscute și care sunt sau pot fi esențiale pentru a încheia contractul de asigurare. În situaţia în care Contractantul şi/ sau Asiguratul au un dubiu cu privire la relevanţa unei anumite informaţii/ împrejurări aceştia se obligă să o comunice Asigurătorului care va aprecia relevanţa ei.

(2) Obligaţiile descrise la punctul (1) sunt valabile şi pentru intervalul de timp dintre emiterea ofertei de asigurare şi încheierea contractului de asigurare. În cazul modificării oricăror informaţii furnizate în acest interval, Contractantul şi/ sau Asiguratul are obligaţia să comunice Asigurătorului aceste modificări, în scris, cel târziu la data confirmării primirii întregii documentaţii de asigurare. 

Articolul 6. Drepturile şi obligaţiile Asigurătorului

(1) Asigurătorul are dreptul de a verifica, pe propria sa cheltuială, informaţiile furnizate înainte de încheierea contractului de asigurare. Toate informaţiile şi datele furnizate în vederea încheierii Asigurării vor fi folosite şi prelucrate în mod confidenţial de către Asigurător, numai în scopul gestionării contractului de asigurare, conform condițiilor acestuia.

(2) Contractantul şi/ sau Asiguratul va prezenta Asigurătorului, la cererea acestuia din urmă, pe propria răspundere, toate informaţiile suplimentare necesare unei corecte evaluări/ reevaluări a riscului preluat de Asigurător, însoţite de înscrisuri probatoare, după caz.

(3) În cazul refuzului emiterii poliței de asigurare, Asigurătorul va returna Contractantului prima iniţială de asigurare fără vreo dobândă/ penalitate de orice natură.

(4) În cazul decesului Asiguratului în perioada scursă între semnarea ofertei de asigurare şi începerea asigurării, Asigurătorul va returna Contractantului primele de asigurare plătite fără vreo dobândă/penalitate de orice natură.

(5) Informaţiile cuprinse în contractul de asigurare precum şi informaţiile privind starea de sănătate a Asiguratului au caracter confidenţial şi nu pot fi divulgate unor terţi de către Asigurător sau de către persoanele fizice sau juridice (controlori, auditori etc.) care, prin natura relaţiilor de serviciu, intră în posesia informaţiilor în cauză, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

Articolul 7. Declaraţii incomplete şi/ sau incorecte

(1) Asigurătorul preia riscul pornind de la premisa că atât Contractantul cât şi Asiguratul acţionează permanent cu bună credinţă şi că răspunsurile la toate întrebările adresate în scopul emiterii ofertei de asigurare sau la orice alte întrebări adresate ulterior în scris de către Asigurător sunt corecte şi complete.

(2) Contractantul şi/ sau Asiguratul poartă răspunderea pentru corectitudinea tuturor informaţiilor furnizate Asigurătorului şi pentru omisiunea furnizării vreunei informaţii, atât în momentul completării cererii de asigurare, cât şi ulterior acestuia.

(3) În cazul în care Asigurătorul are confirmarea faptului că informaţiile comunicate de Contractant şi/ sau Asigurat sunt incorecte şi/ sau incomplete are dreptul de a reevalua riscul preluat prin asigurare conform informaţiilor corecte şi complete şi să-i propună acestuia modificarea contractului de asigurare sau să rezilieze contractul de asigurare printr-o simplă notificare adresată Contractantului, conform prevederilor articolului 31 din prezentele Condiţii generale de asigurare, fără a fi nevoie de nicio altă formalitate pentru încetarea contractului de asigurare şi fără intervenţia instanţei. În cazul în care Contractantul nu este de acord cu modificarea contractului de asigurare Asigurătorul are dreptul de a-l rezilia conform prevederilor articolului 31 din prezentele Condiţii generale de asigurare, fără a fi nevoie de nicio altă formalitate pentru încetarea contractului de asigurare şi fără intervenţia instanţei. În cazul rezilierii, prin derogare de la prevederile articolului 31, punctul 6, rezilierea produce efect de la data la care s-a făcut informarea.

(4) Asigurătorul poate rezilia contractul de asigurare numai în decurs de trei luni de la data confirmării faptului că informaţiile furnizate sunt incorecte şi/ sau incomplete.

(5) Asigurătorul nu poate rezilia contractul de asigurare dacă:

(a) informaţia nedeclarată/ declarată incomplet nu a avut nicio relevanţă în ceea ce priveşte producerea evenimentului asigurat;

(b) informaţia nedeclarată/ declarată incomplet nu ar fi avut nicio influenţă asupra condiţiilor de acceptare a contractului de asigurare în urma procesului de evaluare a riscului;

(c) informaţia nedeclarată/ declarată incomplet nu ar fi dus la respingerea cererii de asigurare.

(6) În situaţia în care Asigurătorul are confirmarea faptului că informaţiile furnizate de Asigurat şi/ sau Contractant sunt incorecte şi/ sau incomplete acesta are dreptul de a recupera de la Contractant orice sume plătite sub formă de indemnizaţii de asigurare cu excepţia situaţiilor menţionate la punctul (5) de mai sus. Asigurătorul va urma în acest sens toate formalităţile şi procedurile  prevăzute de lege.

(7) Dacă la producerea evenimentului asigurat, Asigurătorul constată că la încheierea contractului de asigurare informaţiile furnizate de către Contractant şi/sau Asigurat sunt incomplete sau incorecte conducând la o calculare eronată a primei de asigurare şi implicit a sumei asigurate, Asigurătorul are dreptul de a ajusta indemnizaţia de asigurare ce ar trebui plătită pentru evenimentul asigurat corespunzător  informaţiilor corecte şi complete. 

(8) În cazul în care contractul de asigurare este reziliat conform punctului (3) de mai sus, primele de asigurare plătite până la data rezilierii contractului de asigurare i se cuvin Asigurătorului. În această situaţie, Asigurătorul va plăti valoarea de răscumpărare totală la data rezilierii contractului de asigurare, dacă aceasta există.

Articolul 8. Terţe persoane

(1) La încheierea contractului de asigurare pentru Asiguraţii cu vârsta sub 18 ani, Contractantul poate fi unul dintre părinţi sau alt reprezentant legal al Asiguratului. Un contract de asigurare pentru un Asigurat cu vârsta sub 18 ani poate fi încheiat şi de alte persoane decât cele menţionate anterior, dar numai cu acordul scris al părinţilor sau al altui reprezentant legal.

(2) În cazul în care contractul de asigurare se încheie de către un împuternicit sau de către un reprezentant legal, pentru dreptul de retragere din contractul de asigurare şi pentru absolvirea de plată a Asigurătorului, generată de încălcarea obligaţiei de furnizare de informaţii complete şi corecte la încheierea contractului de asigurare, se vor lua în considerare nu numai cunoştinţele şi reaua intenţie a reprezentantului, ci şi cele ale Contractantului.

(3) Toate prevederile referitoare la Contractant sunt valabile, după caz, pentru Asiguraţi şi pentru persoanele care revendică drepturi rezultate din contractul de asigurare. Aceste persoane sunt răspunzătoare, alături de Contractant, de îndeplinirea tuturor obligaţiilor din contractul de asigurare, cu excepţia plăţii primelor de asigurare. Încălcarea obligaţiilor din contractul de asigurare de către aceste persoane are aceleaşi efecte juridice ca şi încălcarea obligaţiilor din contractul de asigurare de către Contractant.

 

Capitolul IV. Reglementări privind derularea contractului de asigurare

Articolul 9. Încheierea contractului de asigurare

(1) Contractul de asigurare se încheie la data emiterii poliţei de asigurare.

(2) În cazul în care datele cuprinse în poliţa de asigurare nu coincid cu cele din oferta de asigurare şi din orice modificări aduse acesteia (în cazul în care există),  părţile se obligă să-şi aducă la cunoştinţă acest aspect în momentul descoperirii.  

(3) În situaţia menţionată la punctul (2) de mai sus întotdeauna, în caz de conflict, vor fi preferate prevederile ofertei de asigurare şi modificările aduse acesteia (în cazul în care există).

Articolul 10. Începerea şi sfârşitul protecţiei prin asigurare

(1) Protecţia prin asigurare începe la ora 00.00 a datei menţionate în poliţa de asigurare (începerea contractului de asigurare), însă nu înainte de data încheierii contractului de asigurare (emiterea poliţei de asigurare) şi nu înainte de achitarea ratei iniţiale a primei de asigurare. 

(2) Protecţia prin asigurare va înceta la ora 24.00 a datei de încetare stipulate în poliţa de asigurare (sfârşitul contractului de asigurare) sau a  datei încetării în orice mod a contractului de asigurare, conform prevederilor acestuia sau ale legii.

Articolul 11. Durata contractului de asigurare

(1) Durata de valabilitate a contractului de asigurare se stabileşte de către părţile contractante, respectiv Contractant şi Asigurător şi este menţionată în poliţa de asigurare.

(2) Durata contractului de asigurare se stabileşte în ani întregi, cu excepţia situaţiilor în care se prevede altfel în clauzele speciale.

Articolul 12. Prime de asigurare

(1) Prima de bază aferentă contractului de asigurare este aleasă de Contractant la semnarea ofertei de asigurare.

(2) Prima de bază aferentă contractului de asigurare este formată din prima aferentă componentei de investiţie şi prima aferentă componentei de protecţie. 

(3) Primele (de bază,  adiţionale de bază şi unice suplimentare) trebuie să se încadreze între valorile minime şi valorile maxime stabilite de către Asigurător. Valorile minime, respectiv maxime ale primelor de asigurare valabile la semnarea ofertei de asigurare vor fi comunicate Contractantului. Eventualele modificări ale acestora nu vor afecta contractele în vigoare la data modificării. Prima aferentă componentei de protecţie poate fi modificată de către Asigurător în urma procesului de evaluare a riscului ce va fi preluat. 

Articolul 13. Plata primelor de asigurare

(1) Primele de bază pot fi achitate sub forma unor plăţi eşalonate pentru fiecare an contractual. 

(2) Frecvenţa de plată a primelor de bază pentru un an contractual este menţionată în poliţă şi poate fi anuală, semestrială, trimestrială sau lunară, conform opţiunii Contractantului. În funcţie de strategia proprie, Asigurătorul poate decide unilateral acceptarea numai a anumitor frecvenţe pentru plata primelor de asigurare. 

(3) Prima iniţială de bază va fi achitată la data semnării cererii de asigurare. Contractantul va achita suplimentar primei iniţiale costul aferent emiterii poliţei menţionat în Anexa 1.

(4) Plata primelor de bază ulterioare primei iniţiale de bază se va efectua la scadenţele menţionate în poliţa de asigurare, în funcţie de frecvenţa de plată convenită.

(5) La fiecare aniversare a poliţei, pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare, Contractantul are posibilitatea de a majora prima de bază.

(6) La fiecare aniversare a poliţei, pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare, Contractantul are dreptul să diminueze prima de bază. Noua valoare a primei de bază nu poate fi mai mică decât limita minimă stabilită de Asigurător.

(7) La plata fiecărei prime de asigurare de către Contractant, în funcţie de tipul de primă, Asigurătorul va reţine costurile aferente plăţii primelor menţionate în  Anexa 1.

(8) Pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare, Contractantul are posibilitatea de a plăti prime unice suplimentare. Primele unice suplimentare se pot achita oricând pe parcursul contractului de asigurare. 

(9) Contractantul are dreptul să plătească prime unice suplimentare doar dacă nu are restanţe la plata primelor de bază.

(10) Plata unor prime unice suplimentare nu exonerează Contractantul de plata primelor de bază.

(11) Toate primele de asigurare vor fi plătite în moneda contractului de asigurare.

(12) Orice plată a primelor de asigurare se va efectua exclusiv prin modalităţile agreate de către Asigurător.

(13) Data plăţii oricăror prime de asigurare se consideră a fi data la care suma este înregistrată în contul Asigurătorului.

(14) Obligaţia de plată a primelor de asigurare revine Contractantului.

(15) În cazul în care Contractantul nu plăteşte primele de asigurare la termenele stabilite prin contractul de asigurare, Asigurătorul acordă o perioadă de graţie de 30 de zile de la data scadenţei, perioadă în care protecţia prin asigurare este menţinută.

(16) În cazul în care după trecerea primelor 10 zile din perioada de graţie menţionată la punctul (15) de  mai  sus,  primele de asigurare au rămas neachitate, Asigurătorul va transmite Contractantului o notificare de plată, în care se va menţiona situaţia contractului de asigurare şi consecinţele neplăţii primelor de asigurare.

(17) În situaţia în care Contractantul achită primele de asigurare oricând pe parcursul perioadei de graţie, contractul de asigurare îşi continuă valabilitatea în termenii contractuali în vigoare în ultima zi dinaintea începerii perioadei de graţie.

(18) În cazul în care Contractantul nu plăteşte prima de asigurare până la expirarea perioadei de graţie, protecţia prin asigurare se suspendă pentru următoarele 60 de zile. Pe parcursul perioadei de suspendare a protecţiei, în cazul apariţiei evenimentului asigurat, Asigurătorul va plăti valoarea de răscumpărare totală, dacă aceasta există.

(19) În situaţia în care Contractantul achită toate primele de asigurare restante oricând pe parcursul perioadei de suspendare a protecţiei, contractul de asigurare îşi poate continua valabilitatea în termenii contractuali în vigoare în ultima zi dinaintea începerii perioadei de graţie. Repunerea în vigoare a contractului de asigurare se va face în urma solicitării scrise a Contractantului prin completarea formularului special pus la dispoziţie de către Asigurător. Solicitarea de repunere în vigoare a contractului de asigurare poate fi acceptată de către Asigurător doar dacă riscul preluat nu a suferit modificări faţă de prima zi a perioadei de graţie. În caz contrar, Asigurătorul îşi rezervă dreptul de a refuza solicitarea de repunere în vigoare a contractului de asigurare, urmând ca primele de asigurare restante achitate pentru repunerea în vigoare să fie returnate Contractantului.

(20) În cazul în care Contractantul nu a achitat primele de asigurare restante până la expirarea perioadei de suspendare a protecţiei sau Asigurătorul refuză repunerea în vigoare a contractului de asigurare, Asigurătorul va transforma automat asigurarea într-un contract liber de plata primelor de asigurare sau, la cererea Contractantului, va achita valoarea de răscumpărare totală dacă aceasta există, situaţie în care contractul de asigurare încetează de drept. 

Articolul 14. Investirea primelor de asigurare

(1) Prima de bază şi primele adiţionale de bază sunt formate dintr-o  componentă de investiţie şi o componentă de protecţie. 

(2) Prima aferentă componentei de protecţie se deduce din prima de bază/ primele adiţionale de bază înainte de deducerea oricăror costuri aferente contractului (vezi Anexa 1) sau efectuarea oricăror investiţii în fondurile alese de Contractant.

(3) Înainte de alocare în fondurile de investiţii, Asigurătorul va deduce din prima de bază/ prima adiţională de bază costurile aferente plăţii primelor  (conform Anexei 1)  conform frecvenţei de  plată aleasă de Contractant.

(4) Componenta de investiţie rezultată conform punctelor (1), (2) şi (3) de mai sus va fi investită de către Asigurător în fondurile alese de către Contractant dintre variantele puse la dispoziţie de către acesta. 

(5) Contractantul are posibilitatea de a investi componenta de investiţie în oricare dintre fondurile puse la dispoziţie de Asigurător, cu condiţia ca, în cazul investirii într-un fond, partea alocată fondului respectiv să fie de minim 5% din valoarea primei de asigurare.

(6) Primele de asigurare (componenta de investiţie) plătite înainte de emiterea poliţei vor fi alocate în unit-uri la prima dată de investire după data încheierii contractului. Pe parcursul perioadei dintre momentul plăţii şi până în momentul investirii, primele de asigurare nu sunt purtătoare de dobândă.

(7) Primele de asigurare  (componenta de investiţie) plătite de Contractant după încheierea contractului de asigurare se vor investi la prima dată de investire ulterioară plăţii. Pe parcursul perioadei dintre momentul plăţii şi data de investire, primele de asigurare nu sunt purtătoare de dobândă.

(8) În cazul în care Contractantul achită o sumă mai mare decât  obligaţia contractuală de plată (prima de bază şi primele adiţionale de bază), fără a exista o cerere de creştere a primei de asigurare, Asigurătorul va transforma în unit-uri doar contravaloarea componentei de investiţie aferentă obligaţiei contractuale de plată (prima de bază şi primele adiţionale de bază), diferenţa urmând a fi reţinută pentru următoarea scadenţă. 

(9) La cererea Contractantului, diferenţele de primă se pot returna acestuia. Orice returnare de prime se efectuează pe cheltuiala Contractantului. Diferenţele de primă achitate de Contractant nu sunt purtătoare de dobândă pe parcursul perioadei dintre data plăţii şi data investirii.

(10) Primele unice suplimentare achitate de Contractant se pot investi în oricare dintre fondurile puse la dispoziţie de Asigurător şi în orice proporţie aleasă de către acesta (cu respectarea dispoziţiilor menţionate la  punctul 5. Modalitatea de alocare a primelor unice suplimentare în fondurile de investiţii va fi specificată de către Contractant în formularul special emis de către Asigurător.

(11) Primele unice suplimentare se vor investii în fondurile alese de Contractant la prima dată de investire ce urmează datei în care s-a înregistrat plata.

Articolul 15. Fondurile de investiţii şi strategia investiţională

(1) Fondurile de investiţii reprezintă active ale Asigurătorului, Contractantul neavând niciun drept de proprietate asupra acestor active.

(2) Fondurile de investiţii sunt administrate intern sau extern de către Asigurător sau de administratori autorizaţi şi recunoscuţi, cu care acesta a încheiat contracte de colaborare.

(3) Fondurile de investiţii sunt formate din diferite tipuri de active, care implică  grade de profitabilitate şi de risc diferite pentru fiecare fond de investiţii în parte.

(4) Pentru primele de asigurare investite în fondurile de investiţii, Asigurătorul nu garantează nici un randament investiţional pentru niciunul dintre fondurile aferente Asigurării, riscul investiţional fiind transferat în întregime Contractantului.

(5) Asigurătorul are dreptul să înfiinţeze sau să dizolve anumite fonduri de investiţii. În cazul renunţării la un fond de investiţii, Asigurătorul are obligaţia să anunţe Contractantul cu minim 60 de zile înainte de dizolvarea fondului. Unit-urile existente în fondul dizolvat se vor transfera într-un alt fond, ales de Contractant. În cazul în care Contractantul nu şi-a transferat unit-urile în 30 de zile de la data notificării de dizolvare a fondului de investiţii, Asigurătorul va transfera automat unit-urile într-un fond similar din punct de vedere al riscului.

(6) În cazul dizolvării unui fond, transferul unit-urilor de la un fond la altul se va face fără ca Asigurătorul să perceapă vreun comision de transfer.

(7) Asigurătorul sau administratorii autorizaţi de către acesta, pot să investească în fondurile aferente Asigurării, în conformitate cu legislaţia în vigoare.Asigurătorul are dreptul să modifice în orice moment grila de investiţii a fondurilor în conformitate cu legislaţia în vigoare şi politica investiţională adoptată.

Articolul 16. Unit-uri şi contul personal de unit-uri al Contractantului

(1) Unit-urile sunt părţi din fondurile de investiţii, folosite pentru a determina valoarea obligaţiilor de plată ale Asigurătorului în raport cu contractul de asigurare, precum şi pe cea a obligaţiilor Contractantului faţă de Asigurător.

(2) Deţinerea unui număr de unit-uri într-un fond de investiţii nu conferă Contractantului drept de proprietate asupra fondului, ci certifică dreptul de creanţă al acestuia asupra unei părţi din valoarea fondului respectiv. 

(3) La încheierea contractului de asigurare, Asigurătorul deschide un cont intern pentru fiecare Contractant în parte. În acest cont se înregistrează unit-urile alocate pe măsură ce sunt plătite primele de asigurare, iar din acest cont se anulează unit-uri pentru acoperirea costurilor şi plata valorilor de răscumpărare.

(4) Componenta de investiţie din prima de bază şi primele adiţionale de bază se alocă în unit-uri  de acumulare. Înainte de alocarea primelor de bază și primelor adiționale de bază în unituri de acumulare, Asiguratorul deduce costurile prezentate în Anexa 1. 

(5) Din  contul de unituri de acumulare Asigurătorul va reţine costurile iniţiale precum și costurile de administrare a fondurilor conform Anexei 1.

(6) Primele unice suplimentare achitate oricând pe durata contractului de asigurare se alocă în unit-uri de investiție.

(7) Preţul  unitului se determină prin împărţirea valorii activelor fondului la numărul de unit-uri existente în conturile personale ale Contractanţilor aferente fondului respectiv.

(8) Preţul  unitului se determină pentru fiecare fond în parte şi nu este  garantat de către Asigurător.

(9) Preţul  unitului se stabileşte la fiecare dată de evaluare a fondurilor de investiţii. 

(10) Valoarea fondului în momentul evaluării se determină ca fiind valoarea de piaţă a activelor fondului din care se deduce valoarea obligaţiilor aferente. Asigurătorul are dreptul să deducă din valoarea fondului sumele necesare pentru acoperirea costurilor, a  cheltuielilor de administrare şi tranzacţionare şi a obligaţiilor fiscale legate de administrarea fondurilor de investiţii.

(11) Valoarea unit-urilor, calculată la data evaluării, reflectă, prin diferenţa faţă de valoarea calculată la evaluarea anterioară, variaţia în valoarea activelor precum şi costurile de administrare a fondului.

(12) Preţurile unit-urilor vor fi aproximate la 3 (trei) zecimale, superior sau inferior, dacă valoarea depăşeşte jumătatea unităţii, respectiv se află sub jumătatea acesteia.

(13) Preţul  unitului se va publica zilnic pe pagina de internet a  Asigurătorului.

(14) Valoarea contului personal al Contractantului se determină prin înmulţirea numărului de unit-uri existente în cont cu preţul de  unitului.

(15) Numărul unit-urilor existente în contul personal al Contractantului se va majora cu contravaloarea în unit-uri a componentei de investiţie aferentă primei de asigurare plătite de Contractant, după deducerea costurilor menționate la (4). Numărul unit-urilor existente în contul personal al Contractantului se va diminua cu contravaloarea în unit-uri a costurilor aferente contractului de asigurare menționate la (5).

(16) Numărul unit-urilor din contul personal al Contractantului se va determina cu o aproximare de două zecimale, superior sau inferior, dacă valoarea depăşeşte jumătatea unităţii, respectiv se afla sub jumătatea unităţii.

Articolul 17. Redirecţionarea primelor de asigurare şi transferul unit-urilor 

(1) Pe parcursul perioadei de plată a primelor de asigurare, Contractantul are posibilitatea de a redirecţiona viitoarele prime de asigurare aferente componentei de investiţie prin modificarea procentajelor de alocare în fondurile de investiţii alese, cu condiţia să fie la zi cu plata primelor de asigurare.

(2) Pentru redirecţionarea componentei de investiţie aferentă primelor de asigurare în fondurile de investiţii puse la dispoziţie de către Asigurător, Contractantul are obligaţia de a completa şi trimite formularul special emis de Asigurător, formular în care se menţionează noua grila de alocare a componentei de investiţie aferentă primelor de asigurare în fondurile de investiţii. Noua modalitate de alocare a componentei de investiţie aferentă primelor de asigurare va intra în vigoare începând cu prima dată de investire ce urmează după înregistrarea formularului special transmis de Contractant.

(3) Pe parcursul unui an de asigurare, Asigurătorul nu va percepe nici un cost de redirecţionare a componentei de investiţie aferentă primelor de asigurare. 

(4) Pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare, Contractantul are posibilitatea să transfere, parţial sau total, unit-urile aflate într-un anumit fond de investiţii către un alt fond de investiţii, cu condiţia de a fi la zi cu plata primelor de asigurare. 

(5) Transferul poate fi solicitat atât sub forma de unit-uri, cât şi sub formă de unităţi monetare.

(6) Transferul unit-urilor dintr-un fond în altul se poate efectua în orice moment, ca urmare a completării şi trimiterii formularului special emis de către Asigurător.

(7) Pentru efectuarea transferului de unit-uri, la anularea unit-urilor se va folosi preţul  în vigoare al unit-urilor la data înregistrării cererii de transfer.

(8) Pentru alocarea unit-urilor în noul fond se va folosi preţul unit-urilor aferent noului fond valabil la următoarea dată de investire.

(9) Pe parcursul unui an de asigurare Asigurătorul nu va percepe niciun cost pentru transferuri de unit-uri de la un fond la altul. 

Articolul 18. Transformări ale contractului de asigurare

(1) Pe parcursul perioadei de valabilitate, la aniversarea contractului de asigurare, Contractantul are posibilitatea de a modifica prima anuală de bază cu condiţia ca noua primă de bază să nu fie mai mică decât minimul stabilit de Asigurător. 

(2) Pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare, Contractantul are posibilitatea de a întrerupe plata primelor de asigurare (de bază şi adiţionale de bază) prin transmiterea unei cereri scrise în acest sens Asigurătorului.

(3) Pe parcursul primilor trei ani de asigurare întreruperea plăţii primelor de asigurare nu este posibilă.

(4) Întreruperea plăţii primelor de asigurare este posibilă în orice moment pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare, după trecerea primilor trei ani de asigurare, cu condiţia ca valoarea contului personal al Contractantului să fie mai mare decât valoarea minimă impusă de Asigurător şi ca în momentul cererii de întrerupere a plăţii primelor, să nu existe restanţe la plata primelor de asigurare.

(5) Prin întreruperea plăţii primelor de asigurare, asigurarea se transformă într-un contract liber de plata primelor de asigurare.

(6) Pentru un contract de asigurare liber de plata primelor de asigurare, protecţia prin asigurarea de deces se suspendă. 

(7) În cazul în care la contractul de asigurare sunt ataşate oricare dintre asigurările suplimentare puse la dispoziţie de Asigurător, acestea se suspendă automat în momentul transformării asigurării într-un contract liber de plata primelor de asigurare.

(8) Pentru a transforma un contract de asigurare într-un contract liber de plata primelor de asigurare, Asigurătorul va anula unit-urile de acumulare din contul personal de unit-uri al Contractantului dar nu înainte de deducerea costurilor iniţiale conform Anexei 1 la contractul de asigurare. Deducerea costurilor iniţiale va fi făcută o singură dată la prima cerere privind întreruperea plăţii primelor de asigurare.

(9) Preţul de transformare al unit-urilor iniţiale în unit-uri de acumulare este preţul de unit determinat la ultima evaluare făcută de către Asigurător înainte de transformarea contractului în contract liber de plata primelor de asigurare.

(10) Contractantul poate, la orice aniversare a contractului de asigurare, să reactiveze plata primelor de asigurare. Reactivarea plăţii primelor de asigurare se va face în urma solicitării scrise a Contractantului prin completarea formularului special pus la dispoziţie de către Asigurător. Solicitarea de reactivare a plăţii primelor de asigurare poate fi acceptată de către Asigurător doar dacă riscul nu a suferit modificări faţă de prima zi a perioadei de încetare a plăţii primelor. În caz contrar, Asigurătorul îşi rezervă dreptul de a refuza solicitarea de repunere în vigoare a contractului de asigurare, urmând ca asigurarea să rămână un contract liber de plata primelor de asigurare sau, la cererea Contractantului, să înceteze, Asigurătorul plătind valoarea de răscumpărare totală aferentă dacă aceasta există. 

(11) În momentul reactivării plăţii primelor de asigurare, se reactivează şi componenta de protecţie oferită de către Asigurarea de viaţă legată de fonduri de investiţii. Prima de bază aferentă componentei de protecţie se va calcula luând în considerare vârsta împlinită a Asiguratului la data reactivării. 

(12) Pe parcursul derulării contractului de asigurare, Contractantul poate beneficia de opţiunea de întrerupere de plată a primelor de asigurare de maxim două ori.

(13) Pe parcursul perioadei de întrerupere a plăţii primelor de asigurare, Contractantul are posibilitatea de a achita prime unice suplimentare. Modalitatea de alocare a primelor unice suplimentare este menţionată în formularul special emis de către Asigurător. Pe parcursul perioadei de întrerupere a plăţii primelor de asigurare costul de administrare a fondurilor şi costul de administrare a poliţei  conform Anexei 1 la contractul de asigurare vor continua să fie deduse.

(14) Întreruperea de plată a primelor de asigurare intră în vigoare la data precizată în cererea de transformare a contractului de asigurare, dar nu mai devreme de ultima zi pentru care au fost plătite primele de asigurare. 

(15) Pe parcursul perioadei de întrerupere a plăţii primelor de asigurare, Contractantul are posibilitatea de a face transferuri de unit-uri de la un fond la altul.

(16) Pe parcursul perioadei de întrerupere a plăţii primelor de asigurare, indexarea automată nu este posibilă.

(17) Dacă, în orice moment pe parcursul perioadei de întrerupere a plăţii primelor, contul personal de unit-uri al Contractantului a scăzut sub 50% din limita minimă stabilită de Asigurător pentru acceptarea întreruperii plăţii primelor de asigurare, Contractantul are obligaţia de a reîncepe plata primelor de asigurare şi/sau a efectua plata unor prime unice suplimentare în vederea majorării valorii contului personal de unit-uri. În caz contrar, contractul de asigurare va înceta de drept.

Articolul 19. Răscumpărarea

(1) Pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare, dar nu mai devreme de trecerea a 6 luni de la începerea asigurării, Contractantul poate răscumpăra parţial sau total valoarea unit-urilor de investiție, în baza unui formular special emis de către Asigurător.

(2) Răscumpărarea parţială se poate efectua în orice moment, după trecerea primelor 6 luni de la începerea asigurării, dacă Contractantul deţine în contul personal de unit-uri de investiție. 

(3) În cazul răscumpărării parţiale, valoarea de răscumpărare parţială se determină prin înmulţirea numărului de unit-uri de investiție răscumpărate cu preţul acestora.

(4) Pentru calcularea valorii de răscumpărare parţială se va folosi preţul unit-urilor determinat la prima dată de evaluare a activelor fondurilor care urmează după data aprobării cererii de răscumpărare de către Asigurător.

(5) Asigurătorul va percepe pentru fiecare răscumpărare parţială efectuată de către Contractant un cost de răscumpărare parţială; aceasta se va reţine prin diminuarea valorii de răscumpărare parţială cu un procentaj menţionat în Anexa 1 ataşată contractului de asigurare.

(6) Orice răscumpărare parţială este posibilă doar în cazul în care Contractantul nu are restanţe la plata primelor de asigurare aferente contractului de asigurare.

(7) Contractantul are dreptul să îşi răscumpere în întregime contractul de asigurare după trecerea a doi ani de la data intrării în vigoare a acestuia. 

(8) În momentul răscumpărării totale, Asigurătorul va reţine costurile iniţiale restante legate de semnarea şi emiterea contractului de asigurare (vezi Anexa 1). 

(9) Costurile iniţiale restante se vor determina prin aplicarea procentului din grila costurilor inițiale, corespunzător numărului de ani întregi plătiți, la numărul de unit-uri de acumulare existente în contul personal de unit-uri al Contractantului.

(10) Valoarea de răscumpărare totală se determină prin înmulţirea numărului de unit-uri de acumulare și a uniturilor de investiție existente în momentul răscumpărării cu preţul unit-urilor din care se deduce costul de răscumpărare totală.

(11) Pentru calculul valorii de răscumpărare totală se va folosi preţul unit-urilor determinat la prima dată de evaluare a activelor fondurilor care urmează după data aprobării cererii de răscumpărare totală de către Asigurător.

(12) Pentru componenta de protecţie aferentă Asigurării de viaţă legată de fonduri de investiţii, nu există valoare de răscumpărare.

(13) Asigurătorul va achita valoarea de răscumpărare (parţială sau totală) în termen de maxim 30 de zile de la înregistrarea cererii scrise în acest sens trimise de către Contractant. 

(14) Valoarea de răscumpărare (parţială sau totală), va fi plătită Contractantului.

(15) Valoarea de răscumpărare totală sau parţială va fi plătită Contractantului pe teritoriul României. În cazul în care moneda contractului de asigurare este alta decât lei, Contractantul are obligaţia de a pune la dispoziţia Asigurătorului un cont bancar în moneda aferentă contractului de asigurare. În caz contrar Asigurătorul va plăti valoarea de răscumpărare (parţială sau totală) în lei la cursul B.N.R din data plăţii.

(16) Începând cu data de la care cererea de răscumpărare totală este înregistrată la Asigurător, contractul de asigurare îşi încetează valabilitatea.

Articolul 20. Protecţia prin asigurare

(1) Pentru Asigurarea de viaţă legată de fonduri de investiţii , prin componenta de protecţie, Asigurătorul are obligaţia plăţii indemnizaţiei de asigurare în caz de deces al Asiguratului pe perioada de valabilitate a contractului de asigurare.

(2) Pe lângă protecţia în caz de deces oferită de Asigurarea de viaţă legată de fonduri de investiţii, Contractantul poate alege oricare dintre asigurările suplimentare puse la dispoziţie de către Asigurător, în termenii şi condiţiile specifice fiecăreia dintre acestea.

(3) Costul aferent componentei de protecţie se stabileşte după evaluarea riscului de preluat şi depinde, în principal, de următorii factori:

(a) suma asigurată; 

(b) durata asigurării;

(c) vârsta Asiguratului;

Articolul 21. Modificarea circumstanţelor riscului

(1) Contractantul şi/sau Asiguratul, după caz, au obligaţia de a notifica Asigurătorului, în scris, orice modificare a ocupaţiei, locului de muncă sau a reşedinţei în termen de maxim 14  zile de la producerea modificării.

(2) În cazul în care modificările stipulate la punctul (1) de mai sus influenţează riscul de producere a evenimentului asigurat, Asigurătorul are dreptul să propună Contractantului noi condiţii de asigurare sau să refuze acceptarea riscurilor mărite, fără a fi obligat să justifice în vreun fel decizia sa.

(3) În cazul în care Asigurătorul refuză acceptarea riscurilor mărite sau în cazul în care Contractantul nu acceptă noile condiţii de asigurare propuse conform prevederilor punctului (2) de mai sus, contractul de asigurare încetează de drept începând cu data modificării circumstanţelor riscului.

Articolul 22. Beneficiari

(1) La semnarea cererii de asigurare, Contractantul cu acordul scris al Asiguratului (dacă este diferit de acesta) are dreptul să desemneze unul sau mai mulţi Beneficiari în caz de deces al Asiguratului. 

(2) Oricând pe parcursul perioadei de valabilitate a contractului de asigurare dar numai anterior producerii evenimentului asigurat şi doar cu acordul scris al Asiguratului, Contractantul poate schimba Beneficiarii contractului de asigurare. În situaţia în care Contractantul şi Asiguratul sunt persoane diferite, Contractantul se obligă să furnizeze consimţământul scris al Asiguratului cu privire la schimbările efectuate. Schimbarea Beneficiarilor va intra în vigoare la data înregistrării cererii de modificare şi a consimţământului scris necesar la sediul Asigurătorului.

(3) La producerea evenimentului asigurat, Beneficiarii au dreptul de a încasa indemnizaţia de asigurare.

(4) În cazul în care Contractantul şi Asiguratul nu au dispus altfel, atunci când sunt mai mulţi Beneficiari desemnaţi, aceştia au drepturi egale asupra indemnizaţiei de asigurare. 

(5) Dacă la semnarea cererii de asigurare sau oricând pe durata contractului de asigurare, Contractantul nu şi-a exercitat dreptul prevăzut la punctele (1) şi (2) de mai sus, indemnizaţia de asigurare va fi plătită succesorilor legali ai Asiguratului, în conformitate cu legislaţia referitoare la succesiune în vigoare la momentul respectiv. 

(6) Desemnarea Beneficiarului este valabilă numai dacă este nominală.

Articolul 23. Suma asigurată/indemnizaţia de asigurare

(1) Asigurătorul va fi înştiinţat în termen de maxim 14 zile calendaristice cu privire la producerea oricărui eveniment asigurat în baza contractului de asigurare încheiat.

(2) Asigurătorul are dreptul să refuze plata oricărei indemnizaţii de asigurare dacă, în cazul nerespectării termenului de notificare prevăzut la punctul (1) de mai sus, nu poate finaliza investigaţiile necesare pentru stabilirea întinderii obligaţiei sale de plată.

(3) Dacă evenimentul asigurat survine pe durata de valabilitate a contractului de asigurare, Asigurătorul va plăti Beneficiarului/Beneficiarilor indemnizaţia de asigurare, în condiţiile prevăzute de contractul de asigurare.

(4) În cazul în care evenimentul asigurat survine pe durata de valabilitate a contractului de asigurare, Asigurătorul va plăti indemnizaţia de asigurare. În acest caz indemnizaţia de asigurare este calculată ca fiind suma dintre suma asigurată conform contractului de asigurare (cea valabilă în momentul decesului) şi  valoarea de răscumpărare totală a contului personal de unit-uri al Contractantului. Valoarea de răscumpărare totală a contului personal de unit-uri al Contractantului se calculează folosind preţul  în vigoare al unit-urilor la data notificării decesului. 

(5) În cazul în care evenimentul asigurat survenit este decesul Asiguratului, iar acesta are loc după ce asigurarea a fost transformată într-un contract liber de plata  primelor de asigurare, Asigurătorul va plăti Beneficiarului/Beneficiarilor valoarea de răscumpărare totală. 

(6) În situaţia în care un Beneficiar a contribuit în mod intenţionat la producerea evenimentului asigurat (decesul Asiguratului), acesta va pierde dreptul de a încasa indemnizaţia de asigurare. În acest caz, indemnizaţia va fi împărţită în mod egal celorlalţi Beneficiari desemnaţi sau succesorilor legali ai Asiguratului. 

(7) Pentru plata oricărei indemnizaţii de asigurare, Asigurătorului i se vor prezenta în mod obligatoriu următoarele documente:

(a) formularul de solicitare a indemnizaţiei de asigurare, pus la dispoziţie de către Asigurător;

(b)   în caz de deces: copie legalizată a certificatului de deces;

(c) documente care certifică data, cauza şi circumstanţele de producere a evenimentului asigurat (decesul Asiguratului): copia certificatului medical constatator al decesului, rapoarte eliberate de către autorităţi competente cum ar fi: poliţie, parchet, instanţe judecătoreşti, şa;

(d) orice alte certificate, documente sau declaraţii solicitate de Asigurător pentru determinarea legalităţii plăţii sau pentru stabilirea nivelului corespunzător al indemnizaţiei.

(8) Asigurătorul îşi rezervă dreptul de a finaliza investigaţiile pentru stabilirea întinderii obligaţiei sale de plată în termen de 30 de zile calendaristice de la data obţinerii tuturor documentelor solicitate. 

(9) În cazul în care se constată că solicitarea plăţii indemnizaţiei de asigurare este îndreptăţită conform clauzelor contractuale, Asigurătorul va efectua plata indemnizaţiei de asigurare în termen de 14 zile calendaristice de la aprobarea plăţii. În cazul în care moneda contractului de asigurare este alta decât lei, Contractantul/Beneficiarii au obligaţia de a pune la dispoziţia Asigurătorului un cont bancar în moneda aferentă contractului de asigurare. În caz contrar Asigurătorul va plăti indemnizaţia de asigurare în lei la cursul B.N.R din data plăţii.

(10) Plata indemnizaţiei de asigurare va fi efectuată de către Asigurător integral sub forma unei plăţi unice (nu se vor face plăti eşalonate).

(11) În situaţiile în care investigaţiile efectuate de către Asigurător conduc la concluzia că plata indemnizaţiei de asigurare nu este îndreptăţită conform clauzelor contractuale, Asigurătorul este obligat să transmită o înştiinţare scrisă cu privire la refuzul plăţii şi motivul respingerii solicitării de plată către persoana care a solicitat acordarea indemnizaţiei de asigurare.

(12) În cazul în care a fost începută o anchetă oficială cu privire la producerea evenimentului asigurat, Asigurătorul are dreptul de a amâna soluţionarea cererii de acordare a indemnizaţiei de asigurare până la încheierea cercetării respective.

(13) Termenul de prescripţie a drepturilor asupra indemnizaţiei de asigurare care rezultă din contractul de asigurare este cel prevăzut de legislaţia în vigoare. Termenul începe să curgă de la data producerii evenimentului asigurat.

(14) În cazul în care Asigurătorul consideră obligaţia de plată a indemnizaţiei de asigurare neîndreptăţită conform clauzelor contractului de asigurare, persoana îndreptăţită la indemnizaţia de asigurare are dreptul de a contesta această hotărâre la instanţa competentă în termenul de prescripţie prevăzut de lege.

(15) În cazul supravieţuirii Asiguratului până la sfârşitul contractului de asigurare, Asigurătorul va plăti Contractantului valoarea contului său personal de unit-uri. Valoarea contului personal de unit-uri al Contractantului se determină prin înmulţirea numărului de unit-uri existent la sfârşitul contractului de asigurare cu preţul în vigoare al unit-urilor la aceeaşi dată (sfârşitul contractului de asigurare).

Articolul 24. Reglementări speciale cu privire la acordarea indemnizaţiei

(1) Obligaţia de plată a Asigurătorului se va limita la nivelul valorii de răscumpărare totale, în cazul în care aceasta există, dacă evenimentul asigurat se produce, direct sau indirect, ca urmare a:  

(a) războiului (chiar şi nedeclarat), războiului civil, operaţiunilor de război, ostilităţilor armate, prezenţă într-o zonă de conflict, invaziei, ocupaţiei militare, insurecţiilor, dictaturii militare sau loviturilor de stat, actelor de terorism sau de sabotaj, vandalismului;

(b) expunerii la contaminare chimică, radioactivă (provenită din fuziunea sau fisiunea nucleară sau din accelerarea artificială a particulelor atomice şi nucleare);

(c) participării la experimente medicale, studii chimice sau lucrări de cercetare declarate sau nu ca atare în calitate de subiect;

(d) unei epidemii/pandemii confirmate de către autorităţile competente;

(e) participării active a Asiguratului la tulburări civile, rebeliuni, revolte, greve; 

(f) comiterii de către Asigurat sau participării la comiterea unei infracţiuni; 

(g) consumului de alcool sau droguri;

(h) consumului sau administrării de medicamente, altele decât cele prescrise şi/ sau administrate Asiguratului conform recomandărilor scrise ale unui medic practician; 

(i) nerespectarea recomandărilor şi tratamentului prescris de un medic;

(j) zborului ca pasager într-un avion ce nu aparţine unei linii aeriene, 

(k) participării la competiţii sau antrenamente într-un vehicul terestru, aerian sau nautic; 

(l) participării la orice activităţi sportive sau recreative periculoase incluzând, dar fără a se limita la: alpinism, speologie, scufundări, windsurfing, paraşutism, deltaplanorism, zbor cu parapantă, ascensiuni montane cu frânghii şi materiale de alpinism, sărituri cu coarda elastica, rafting, curse de cai, scufundări, surf, schi, snowboard, schi nautic, etc.; 

(m) prezenţei Asiguratului în una dintre următoarele ţări/zone: Afganistan, Angola, Burundi, Republica Democrată Congo, Republica Congo, Coasta de Fildeş, Timorul de Est, Jammu, Kashmir, Punjab, Rajasthan, Gujarat Irak, Coreea de Nord, Liberia, Nigeria, Palestina, Ruanda, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Yemen

(n) oricăror tulburări psihice şi psihiatrice, sau autovătămare;

(o) infecţiei cu virusul HIV, SIDA  (în această situaţie Asigurătorul va plăti valoarea mai mare dintre primele achitate sau valoarea de răscumparare);

(p) sinuciderii când aceasta are loc în primii 2 ani de la data începerii contractului de asigurare;

(q) condiţiilor preexistente – se aplică doar în cazul asigurărilor suplimentare ataşate asigurării de bază.

Articolul 25. Participarea la profit/Riscul investiţional

(1) Asigurarea de viaţă legată de fonduri de investiţii  nu oferă garanţii investiţionale, riscul fiind transferat în întregime Contractantului.

(2) Asigurarea de viaţă legată de fonduri de investiţii  nu  participă la profitul obţinut de Asigurător. 

Articolul 26. Protecţia împotriva inflaţiei (indexarea automată)

(1) Contractantul are dreptul de a-şi majora prima de asigurare  şi, în consecinţă, suma asigurată, ca mijloc de protecţie împotriva inflaţiei, în conformitate cu opţiunea sa din oferta de asigurare 

(2) În urma aplicării opţiunii de indexare împotriva inflaţiei va rezulta o primă adiţională de bază calculată prin aplicarea procentului de inflaţie ales de contractant la valoarea totală a primei de asigurare valabilă în anul contractual anterior.

(3) Prima adiţională de bază va fi achitată de către Contractant la aceleaşi scadenţe printr-o plată unică. Dispoziţiile articolului 13 şi 14 (cu privire la costuri) se aplică în mod corespunzător şi primei adiţionale de bază.

(4) În cazul solicitării indexării primelor de asigurare ca mijloc de protecţie împotriva inflaţiei nu se va face o nouă evaluare a riscului.

(5) Indexarea se va opera la fiecare aniversare a poliţei, în baza opţiunii în vigoare a Contractantului. 

(6) Suma asigurată rezultată după indexarea automată va fi valabilă începând cu prima zi după aniversarea contractului de asigurare şi este constituită prin adăugarea la suma asigurată anterioară a valorii rezultate în urma aplicării indexării automate.

(7) Contractantul îşi poate schimba opţiunea de indexare automată a primelor de asigurare. În acest caz este necesară transmiterea unei notificări scrise în acest sens către Asigurător, cu cel puţin 30 zile calendaristice înainte de aniversarea poliţei. 

(8) Dacă Asigurătorul nu primeşte notificarea de modificare a indexării în termenul prevăzut la punctul (7) de mai sus, indexarea automată va continua să fie aplicată conform opţiunii în vigoare a Contractantului.

(9) Opţiunea pentru indexare ca mijloc de protecţie împotriva inflaţiei nu este posibilă în ultimii doi ani ai contractului de asigurare.

(10) Dispoziţiile punctelor 1-9 de mai sus vor fi aplicate corespunzător şi asigurărilor suplimentare. 

 

Capitolul V. Reglementări privind încetarea contractului de asigurare

Articolul 27. Rezilierea contractului de asigurare de către Asigurător

(1) Asigurătorul are dreptul să rezilieze contractul de asigurare conform articolelor 7, 13 sau în cazul în care Contractantul  şi/ sau Asiguratul obţin protecţia prin asigurare şi/sau plăţi ale unor indemnizaţii de asigurare în mod fraudulos sau prin orice alte mijloace care încalcă principiul bunei credinţe. 

(2) În situaţiile prevăzute la punctul (1) de mai sus, Asigurătorul poate rezilia contractul de asigurare fără nicio altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei. În acest caz, nu este admisă nicio pretenţie din partea Contractantului şi/sau Asiguratului cu privire la contractul de asigurare. În cazul unor eventuale plăţi efectuate deja de Asigurător, Contractantul şi/ sau Asiguratul trebuie să restituie imediat Asigurătorului cuantumul acestora.

Articolul 28. Denunţarea contractului de asigurare de către Contractant

(1) Contractantul are dreptul să denunţe contractul de asigurare printr-o notificare scrisă în termen de 20 de zile calendaristice de la primirea poliţei de asigurare. În acest caz primele de asigurare achitate vor fi returnate contractantului fără vreo dobândă/penalitate de orice natură.

(2) Contractantul are dreptul să rezilieze contractul de asigurare fără nicio altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei oricând pe durata acestuia printr-o notificare scrisă transmisă cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data rezilierii. Contractantul asigurării are obligaţia de a plăti primele de asigurare şi pentru perioada celor 20 de zile.

Articolul 29. Alte motive de încetare a contractului de asigurare

(1) La data sfârşitului asigurării contractul de asigurare încetează de drept. În acest caz Asigurătorul va plăti Contractantului valoarea contului personal de unit-uri calculată la data sfârşitului contractului în 14 zile de la această dată. În cazul în care moneda contractului de asigurare este alta decât lei, Contractantul are obligaţia de a pune la dispoziţia Asigurătorului un cont bancar în moneda aferentă contractului de asigurare. În caz contrar Asigurătorul va plăti indemnizaţia de asigurare în lei la cursul B.N.R din data plăţii.

(2) În caz de deces al Contractantului, contractul de asigurare încetează începând cu momentul decesului iar valoarea de răscumpărare totală valabilă la momentul decesului va fi plătită succesorilor legali ai Contractantului. 

(3) În cazul deschiderii procedurii de faliment a Contractantului, Asiguratul are dreptul ca, în termen de o lună de la data deschiderii procedurii de declarare a falimentului, să  solicite preluarea calităţii de Contractant. Solicitarea de preluare a calităţii de Contractant se va face în scris prin completarea formularului pus la dispoziţie de Asigurător fiind necesar acordul vechiului Contractant. Această modificare va intra în vigoare de la data primirii solicitării de preluarea a calităţii de Contractant la Asigurător.

(4) În cazurile menţionate la punctele (2)-(3) de mai sus, drepturile contractuale asupra contului personal de unit-uri al Contractantului se  transferă asupra noului Contractant începând cu data modificării. 

(5) În cazul în care Asiguratul nu solicită preluarea calităţii de Contractant în termenul menţionat la punctele (2)-(3) de mai sus, contractul de asigurare încetează de drept.

Articolul 30. Dispoziţii privind consecinţele încetării din orice motiv a contractului de asigurare anterior datei sfârşitului contractului de asigurare

(1) În cazul încetării contractului de asigurare din orice motiv, Contractantul este îndreptăţit să primească valoarea de răscumpărare totală, dacă aceasta există, în măsura constituirii acesteia până la momentul încetării contractului.

(2) Valoarea de răscumpărare va fi redusă cu echivalentul eventualelor prime de asigurare cu scadenţa depăşită şi va fi mărită cu echivalentul eventualelor prime de asigurare plătite în plus.

 

Capitolul VI. Alte dispoziţii 

Articolul 31. Corespondenţa oficială

(1) Orice document referitor la contractul de asigurare este valabil doar dacă a fost făcut în formă scrisă. Comunicările verbale nu vor fi luate în considerare de niciuna din părţile contractante. 

(2) Orice declaraţii/documente ale Asigurătorului sunt valabile numai dacă au fost emise cu însemnele Asigurătorului şi cu semnăturile reprezentanţilor legali sau ai împuterniciţilor acestuia.

(3) Datele de contact la care părţile (Asigurătorul, Contractantul şi/sau Asiguratul) primesc corespondenţa sunt cele prevăzute în oferta de asigurare sau în alte înscrisuri prin care aceştia îşi anunţă modificarea adreselor  de contact. Orice modificări ale datelor de contact trebuie aduse la cunoştinţa celeilalte părţi în termen de maxim 14 zile sub sancţiunea pierderii dreptului de a invoca neprimirea corespondenţei.

(4) Toate documentele legate de încheierea/derularea contractului de asigurare, începând cu oferta de asigurare semnată de Contractant şi sfârşind cu orice înştiinţare scrisă legată de acesta trebuie  transmise Asigurătorului. Toate aceste documente sunt opozabile Asigurătorului numai dacă se dovedeşte că au fost recepţionate de către acesta. Pentru comunicările transmise prin poștă sau curier, acestea se consideră primite la data menționată pe confirmarea de primire. În cazul comunicărilor adresate de catre Asigurat/ Contractant prin poșta electronică (e-mail), Asiguratorului, vor avea activate funcțiile „request a delivery receipt” și „request a read receipt”, sau funcții similare, astfel cum sunt disponibile în aplicația de poștă electronica utilizataă de catre Asigurat/Contractant. 

(5) În situaţia în care Contractantul părăseşte adresa permanentă pe o perioadă mai lungă de 20 de zile, acesta poate împuternici o altă persoană să primească întreaga corespondenţă emisă de Asigurător. În acest caz, Contractantul va notifica în scris Asigurătorul, cu maxim 5 zile înainte de data preconizată a absenţei, intenţia sa de a părăsi adresa permanentă precum şi numele persoanei împuternicite şi datele acesteia de contact dacă este cazul. În caz contrar, Asigurătorul va expedia toată corespondenţa la ultima adresă cunoscută din documentele emise de Contractant, o astfel de comunicare fiind considerată ca având efect juridic deplin de la data comunicării ei, fapt probat prin confirmarea de primire a poştei sau avizul curierului.  

(6) Corespondenţa electronică (e-mail) este considerată primită şi produce efecte juridice la data primirii acesteia la destinatar, în intervalul orar 9-17, în fiecare zi lucrătoare (cu excepția sărbătorilor legale). Corespondența electronică transmisă după ora 17 va fi considerată primită și va începe să producă efecte juridice în urmatoarea zi lucrătoare.

Articolul 32. Drept aplicabil, litigii şi instanţa competentă

(1)  Contractul de asigurare se supune legislaţiei  române în vigoare.

(2) Părţile contractante vor încerca rezolvarea amiabilă (prin corespondenţă, întâlniri directe, mediere, proceduri de soluționare alternativă a litigiilor) a eventualelor divergenţe cu privire la încheierea, executarea şi interpretarea contractului de asigurare. Dacă acest lucru nu este posibil pe cale amiabilă, într-un termen rezonabil, pot fi sesizate instituțiile de supraveghere (ASF) urmând ca decizia finală, în cazul nesoluționării situației, să aparţină instanţelor de judecată competente de la sediul Asigurătorului. 

(3) În legătura cu modalitatea de depunere a reclamaţiilor (obiecţiuni, plângeri sau contestaţii) referitoare la asigurări, daune sau marketing, acestea sunt următoarele: 

-    La sediul Societăţii;

-    Prin e-mail;

-    Prin poștă;

-    Prin intermediul site-ului Societăţii: www.signal-iduna.ro;

-    Prin intermediul Autorităţii de Supraveghere Financiară;

(4) Termenul de soluţionare a unei reclamaţii este de 30 zile calendaristice de la data înregistrării acesteia sau termenul precizat explicit de autoritatea prin care s-a depus reclamaţia.

(5) Acestea nu constituie o restrângere a dreptului de a recurge la procedurile judiciare legale.

(6) În situația soluţionării nefavorabile a reclamaţiei depuse la Asigurător, consumatorii se pot adresa Entității de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar nonbancar, denumită SAL-FIN, în scris, direct la sediul SAL-FIN, prin poştă sau prin mijloace electronice de comunicare, în termen de un an de la data la care consumatorul, după caz, a prezentat reclamația Asigurătorului sau de la data săvârşirii faptei care a dat naştere litigiului ori, în cazul faptelor continue, de la data încetării acestora, ori instanţelor de judecată în termenul de prescripţie potrivit normelor de drept comun. Adresa de site a SAL-FIN este www.salfin.ro Condițiile de accesare a procedurilor de soluţionare a litigiilor pot fi vizualizate prin accesarea www.salfin.ro

Articolul 33. Drepturile intermediarului

(1) Intermediarul nu este îndreptăţit să facă declaraţii în numele Asigurătorului.

(2) Intermediarul nu este îndreptăţit să încheie convenţii cu Contractantul sau viitorul Contractant, sau cu Asiguratul sau viitorul Asigurat.

(3) Intermediarul nu este îndreptăţit să facă promisiuni cu privire la acceptarea în asigurare.

(4) Intermediarul nu este îndreptăţit să preia prime de asigurare de la Contractant.

(5) În cazul în care Intermediarul are cunoştinţă despre un anumit fapt/ o anumită informaţie, aceasta nu înseamnă automat că şi Asigurătorul are cunoştinţă despre faptul/informaţia respectiv(ă).

Articolul 34. Modificări ale contractului de asigurare

(1) Modificarea contractului de asigurare poate avea loc din iniţiativa Asigurătorului, în cazul unor modificări ale cadrului legislativ ce influenţează în orice mod drepturile şi obligaţiile părţilor contractante.

(2) Orice modificări şi completări ale contractului de asigurare efectuate conform punctului (1) de mai sus vor fi  transmise de către Asigurător Contractantului în termen de 30 de zile de la apariţia modificărilor cadrului legislativ în Monitorul Oficial, solicitând acestuia acordul în scris cu privire la acestea, prin semnarea unui act adiţional la contractul de asigurare. Nicio modificarea a contractului de asigurare nu va fi valabilă dacă nu a fost făcută în scris.

(3) În cazul în care nu este de acord cu modificările menţionate la punctele (1) şi (2) de mai sus, Contractantul va putea să solicite Asigurătorului, în termen  de maxim 15 zile de la primirea solicitării de modificare, încetarea contractului de asigurare. 

(4)  Modificarea contractului de asigurare poate avea loc din iniţiativa Contractantului în baza unei cereri scrise semnate de acesta, ce îşi produce efecte juridice numai prin acceptarea modificărilor respective de către Asigurător.

(5) Modificarea contractului de asigurare din iniţiativa Contractantului se poate efectua:

(a) oricând pe parcursul duratei acestuia pentru următoarele tipuri de modificări: schimbarea adresei Contractantului/Asiguratului, modificarea numelui acestuia (prin schimbarea stării civile, pe cale administrativă) şi orice alte schimbări care nu impun modificări ale primelor de asigurare;

(b) la aniversarea  contractului de asigurare, pentru modificarea frecvenţei de plată sau pentru orice alte schimbări care implică o modificare a primei de asigurare.

(6) Pentru efectuarea modificărilor iniţiate de către Contractant conform punctului (5) litera (a) de mai sus, cererea de modificare a contractului de asigurare va trebui să ajungă la sediul Asigurătorului în cel mult 14 zile calendaristice de la data apariţiei modificării.

(7) Pentru efectuarea modificărilor iniţiate de către Contractant conform punctului (5) litera (b) de mai sus, cererea de modificare a contractului de asigurare va trebui să ajungă la sediul Asigurătorului cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data de aniversare a contractului de asigurare.

Articolul 35. Derogări de la condiţiile generale de asigurare

Părţile contractante pot conveni asupra unor reglementări derogatorii de la Condiţiile generale de asigurare. Aceste derogări necesită în mod obligatoriu forma scrisă.

Articolul 36. Prevederi finale

(1) Prevederile prezentelor Condiţii generale de asigurare sunt completate de cele ale legislaţiei române, ca şi de prevederile Condiţiilor speciale de asigurare.

(2) Prezentele Condiţii generale de asigurare au fost aprobate de către Directoratul SIGNAL IDUNA Asigurare Reasigurare S.A.

(3) Prezentele Condiţii generale de asigurare fac parte integrantă din contractul de asigurare şi sunt valabile pentru contractele de asigurare care intră în vigoare începând cu data de 15 Septembrie 2020.

ANEXA 1 – 101 INVEST

Taxa de emitere a poliței

6,4 EUR

Taxa de recuperare costuri inițiale

0,3% pe an

Taxa de colectare a primelor

0,2 EUR

Taxă ASF

0,8 % din primă

Taxa de administrare a poliței aplicată unităților de acumulare

3,7 EUR pe an

Taxa de administrare a poliței aplicată unităților de investire

1%

Taxa inițială de investiție

5% pentru o valoare de referință* mai mică sau egală cu 2.000 EUR

4,5% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 3.500 EUR

4% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 5.000 EUR

3,5% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 10.000 EUR

3% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 30.000 EUR

2,5% pentru o valoare de referință mai mare de 30.000 EUR

Taxa de răscumpărare parțială/totală a unitătilor de investire

5 EUR per tranzacție

Taxa de răscumpărare parțială/totală a unitătilor de acumulare

pâna la 100%

*Valoarea de referință se calculează ca sumă dintre suma ce urmează a fi investită și valoarea contului de unităti (cumulat unități de acumulare și unități de investire).

Asigurătorul își rezervă dreptul de a modifica taxele de la un an la altul, cu notificarea prealabilă a titularului poliței de asigurare.  

MODALITATEA DE APLICARE A TAXELOR:

Taxa de emitere a poliței - va fi dedusă o singură dată, din prima plată regulată a primei înainte de alocarea în unități de acumulare. 

Taxa de recuperare costuri inițiale - numărul unităților de acumulare va fi redus cu 0,3% la începutul fiecărui an. 

Taxa de colectare a primelor - va fi dedusă din primă, în funcție de frecvența plăților, înainte de alocarea primei în unități.

Taxa ASF - va fi dedusă din prima încasată, înainte de alocarea în unități 

Taxa de administrare a poliței aplicată unităților de acumulare - va fi dedusă anual prin scăderea numărului de unități de acumulare.

Taxa de administrare a poliței aplicată unităților de investire – va fi dedusă din fiecare plată unică suplimentară 

Taxa inițială de investiție – va fi dedusă din fiecare sumă ce urmează a fi investită înainte de investire, în funcție de nivelul valorii de referință. 

Taxa de răscumpărare parțială/totală a unităților de investire – va fi dedusă din valoarea de rascumpărare, la fiecare tranzacție.

Taxa de răscumpărare parțială/totală a unităților de acumulare – va fi dedusă din valoarea contului. Aceasta scade începând cu al treilea an de asigurare, pentru fiecare an complet cu prime plătite, și variază în funcție de durata contractului (detaliile pot fi găsite în proiecția financiară a contractului)

Valoarea minimă/ valoarea maximă a răscumpărării parțiale: Valoarea minimă a răscumpărării parțiale este de 100 EUR; valoarea maximă a răscumpărării parțiale este nelimitată cu condiția ca valoarea contului după răscumpărare să nu scadă sub 350 EUR.