Articolul 31. Corespondenţa oficială
(1) Orice document referitor la contractul de asigurare este valabil doar dacă a fost făcut în formă scrisă. Comunicările verbale nu vor fi luate în considerare de niciuna din părţile contractante.
(2) Orice declaraţii/documente ale Asigurătorului sunt valabile numai dacă au fost emise cu însemnele Asigurătorului şi cu semnăturile reprezentanţilor legali sau ai împuterniciţilor acestuia.
(3) Datele de contact la care părţile (Asigurătorul, Contractantul şi/sau Asiguratul) primesc corespondenţa sunt cele prevăzute în oferta de asigurare sau în alte înscrisuri prin care aceştia îşi anunţă modificarea adreselor de contact. Orice modificări ale datelor de contact trebuie aduse la cunoştinţa celeilalte părţi în termen de maxim 14 zile sub sancţiunea pierderii dreptului de a invoca neprimirea corespondenţei.
(4) Toate documentele legate de încheierea/ derularea contractului de asigurare, începând cu oferta de asigurare semnata de Contractant şi sfârşind cu orice înştiinţare scrisă legată de acesta trebuie transmise Asigurătorului. Toate aceste documente sunt opozabile Asigurătorului numai dacă se dovedeşte că au fost recepţionate de către acesta. Pentru comunicarile transmise prin posta sau curier, acestea se considera primite la data mentionata pe confirmarea de primire. In cazul comunicarilor adresate de catre Asigurat/ Contractant
prin posta electronica (e-mail), Asigurătorului, vor avea activate functiile „request a delivery receipt” si „request a read receipt”, sau functii similare, astfel cum sunt disponibile in aplicatia de posta electronica utilizata de catre Asigurat/Contractant.
(5) În situaţia în care Contractantul părăseşte adresa permanentă pe o perioadă mai lungă de 20 de zile, acesta poate împuternici o altă persoană să primească întreaga corespondenţă emisă de Asigurător. În acest caz, Contractantul va notifica în scris Asigurătorul, cu maxim 5 zile înainte de data preconizată a absenţei, intenţia sa de a părăsi adresa permanentă precum şi numele persoanei împuternicite şi datele acesteia de contact dacă este cazul. În caz contrar, Asigurătorul va expedia toată corespondenţa la ultima adresă cunoscută din documentele emise de Contractant, o astfel de comunicare fiind considerată ca având efect juridic deplin de la data comunicarii ei, fapt probat prin confirmarea de primire a poştei sau avizul curierului.
(6) Corespondenţa electronica (e-mail) este considerată primită şi produce efecte juridice la data primirii acesteia la destinatar, in intervalul orar 9-17, in fiecare zi lucratoare (cu exceptia sarbatorilor legale). Corespondenta electronica transmisa dupa ora 17 va fi considerata primita si va incepe sa produca efecte juridice in urmatoarea zi lucratoare.
Articolul 32. Drept aplicabil, litigii şi instanţa competentă
(1) Contractul de asigurare se supune legislaţiei române în vigoare.
(2) Părţile contractante vor încerca rezolvarea amiabilă (prin corespondenţă, întâlniri directe, mediere, proceduri de solutionare alternativa a litigiilor) a eventualelor divergenţe cu privire la încheierea, executarea şi interpretarea contractului de asigurare. Dacă acest lucru nu este posibil pe cale amiabilă, într-un termen rezonabil, pot fi sesizate instituțiile de supraveghere (ASF) urmând ca decizia finală, în cazul nesoluționării situației, să aparţină instanţelor de judecată competente de la sediul Asigurătorului.
(3) În legătura cu modalitatea de depunere a reclamaţiilor (obiecţiuni, plângeri sau contestaţii) referitoare la asigurări, daune sau actiuni de marketing, acestea sunt următoarele:
- La sediul Societăţii;
- Prin e-mail;
- Prin poștă;
- Prin intermediul site-ului Societăţii: www.signal-iduna.ro;
- Prin intermediul Autorităţii de Supraveghere Financiară;
(4) Termenul de soluţionare a unei reclamaţii este de 30 zile calendaristice de la data înregistrării acesteia sau termenul precizat explicit de autoritatea prin care s-a depus reclamaţia.
(5) Acestea nu constituie o restrângere a dreptului de a recurge la procedurile judiciare legale.
(6) În cazul unei rezolvări nefavorabile a cererii depusă la Asigurător, persoana asigurată se poate adresa Entității pentru Soluționarea Alternativă a Litigiilor din Sectorul Financiar Nebancar, denumita SAL-FIN, în scris, direct la SAL-FIN, prin poșta sau prin mijloace electronice de
comunicare,in conditiile prevazute de legislatia aplicabila si de procedurile de lucru ale SAL FIN sau instanțelor de judecată, în perioada de prescripție conform legislatiei civile.
SAL-Fin îşi desfăşoară activitatea în Splaiul Independenței nr. 15, sector 5, București, TELVERDE 0800 825 627, e-mail: office@salfin.ro.
Adresa de site a SAL-FIN este www.salfin.ro. Condițiile de accesare a procedurilor de soluţionare a litigiilor pot fi vizualizate prin accesarea www.salfin.ro
Articolul 33. Drepturile intermediarului
(1) Intermediarul nu este îndreptăţit să facă declaraţii în numele Asigurătorului.
(2) Intermediarul nu este îndreptăţit să încheie convenţii cu Contractantul sau viitorul Contractant, sau cu Asiguratul sau viitorul Asigurat.
(3) Intermediarul nu este îndreptăţit să facă promisiuni cu privire la acceptarea în asigurare.
(4) Intermediarul nu este îndreptăţit să preia prime de asigurare de la Contractant.
(5) În cazul în care Intermediarul are cunoştinţă despre un anumit fapt/o anumită informaţie, aceasta nu înseamnă automat că şi Asigurătorul are cunoştinţă despre faptul/informaţia respectiv(ă).
Articolul 34. Modificări ale contractului de asigurare
(1) Modificarea contractului de asigurare poate avea loc din iniţiativa Asigurătorului, în cazul unor modificări ale cadrului legislativ ce influenţează în orice mod drepturile şi obligaţiile părţilor contractante.
(2) Orice modificări şi completări ale contractului de asigurare efectuate conform punctului (1) de mai sus vor fi transmise de către Asigurător Contractantului în termen de 30 de zile de la apariţia modificărilor cadrului legislativ în Monitorul Oficial, solicitând acestuia acordul în scris cu privire la acestea, prin semnarea unui act adiţional la contractul de asigurare. Nicio modificarea a contractului de asigurare nu va fi valabilă dacă nu a fost făcută în scris.
(3) În cazul în care nu este de acord cu modificările menţionate la punctele (1) şi (2) de mai sus, Contractantul va putea să solicite Asigurătorului, în termen de maxim 15 zile de la primirea solicitării de modificare, încetarea contractului de asigurare.
(4) Modificarea contractului de asigurare poate avea loc din iniţiativa Contractantului în baza unei cereri scrise semnate de acesta, ce îşi produce efecte juridice numai prin acceptarea modificărilor respective de către Asigurător.
(5) Modificarea contractului de asigurare din iniţiativa Contractantului se poate efectua:
(a) oricând pe parcursul duratei acestuia pentru următoarele tipuri de modificări: schimbarea adresei Contractantului/Asiguratului, modificarea numelui acestuia (prin schimbarea stării civile, pe cale administrativă) şi orice alte schimbări care nu impun modificări ale primelor de asigurare;
(b) oricand pe durata contractului de asigurare, pentru modificarea frecvenţei de plată cu condiția ca durata din an rămasă să fie divizibilă cu npua frecvență aleasă.
(c) la aniversarea contractului pentru orice alte schimbări care implică o modificare a primei de asigurare.
(6) Pentru efectuarea modificărilor iniţiate de către Contractant conform punctului (5) litera (a) de mai sus, cererea de modificare a contractului de asigurare va trebui să ajungă la sediul Asigurătorului în cel mult 14 zile calendaristice de la data apariţiei modificării.
(7) Pentru efectuarea modificărilor iniţiate de către Contractant conform punctului (5) literele (b) și (c) de mai sus, cererea de modificare a contractului de asigurare va trebui să ajungă la sediul Asigurătorului cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data de aniversare a contractului de asigurare.
Articolul 35. Derogări de la condiţiile generale de asigurare
Părţile contractante pot conveni asupra unor reglementari derogatorii de la Condiţiile generale de asigurare. Aceste derogări necesită în mod obligatoriu forma scrisă.
Articolul 36. Contractul este guvernat de legislația română, după cum urmează:
- Codul Civil.
- Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare.
- Legea nr. 236/2018 privind distribuția de asigurări.
- Norma ASF nr. 22/2021 privind distribuția de asigurări.
- Norma ASF nr. 18/2017 privind procedura de soluționare a petițiilor referitoare la activitatea societăților de asigurare și reasigurare și brokerilor de asigurare.
- O.G. nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți si Regulamentul ASF nr. 4/2016 privind organizarea si functionarea SAL-FIN.
Articolul 37. Fondul de Garantare a Asiguraților
S-a constituit ca persoană juridică de drept public, conform Legii nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraților. Fondul este o schemă de garantare în domeniul asigurărilor și are drept scop protejarea creditorilor de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător.
Articolul 38. Clauza de limitare și excludere a sancțiunilor
SIGNAL IDUNA nu va fi considerată că oferă acoperire și nu va fi obligată să plătească vreo cerere de despăgubire sau să ofere vreun beneficiu în temeiul prezentului contract în măsura în care furnizarea unei astfel de acoperiri, plata unei astfel de cereri de despăgubire sau acordarea unui astfel de beneficiu ar expune asigurătorul respectiv la orice sancțiune, interdicție sau restricție în temeiul rezoluțiilor Organizației Națiunilor Unite sau al sancțiunilor comerciale sau economice internaționale sau al legilor sau reglementărilor internaționale.
Sunt excluse de la asigurare interesele (financiare) ale persoanelor fizice, ale companiilor, ale guvernelor și ale
altor entități în legătură cu care asigurătorul nu este autorizat/ii este interzis să asigure aceste interese, în conformitate cu legislația sau reglementările naționale și internaționale.
Articolul 39. Protectia datelor cu caracter personal
(1) Contractantul se obligă să informeze persoanele asigurate, să colecteze si sa primească acordul lor cu privire la introducerea in asigurare, conform Codului Civil, si cu privire la faptul că SIGNAL IDUNA ASIGURARE REASIGURARE S.A. poate receptiona de la Contractant si prelucra datele lor personale legate de informațiile de identificare, inclusiv CNP-ul, seria și numărul cărții de identitate, precum și informațiile social-profesionale, în scopul încheierii acestui contract de asigurare.
În cazurile absolut necesare, la cererea Asigurătorului, Contractantul va furniza Asigurătorului dovada obținerii/deținerii acordului persoanelor asigurate cu privire la cuprinderea in asigurare si la prelucrarea informațiilor lor personale.
(2) De asemenea, Contractantul va informa persoanele asigurate despre scopul prelucrării datelor cu caracter personal și durata prelucrării acestor date, precum și drepturile persoanelor asigurate în timpul acestui proces, în virtutea dispozitiilor legale in vigoare, astfel cum este detaliat în anexa la prezentul contract de asigurare – Informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(3) În timpul executării acestui contract de asigurare, oricare operațiune care implică prelucrarea de date, astfel cum este definită în legislația în materie, va fi efectuată cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.
(4) Atât Asigurătorul, cât și Contractantul, se obligă să ia toate măsurile rezonabile pentru a asigura prelucrarea informațiilor personale medicale în condiții de maximă securitate și confidențialitate, inclusiv în scopul prevenirii accesului neautorizat la acestea sau utilizarea neautorizata a datelor cu caracter personal si/sau medical și a echipamentului utilizat pentru prelucrare.
(5) Pentru orice întrebări privind modul în care datele persoanei vizate sunt utilizate sau dacă sunt necesare orice lămuriri suplimentare în legătură cu orice aspect ce ține de prelucrarea datelor, acestea se pot adresa responsabilului cu protecția datelor din cadrul companiei, prin email dataprotection@signal-iduna.ro, prin posta, la adresa SIGNAL IDUNA ASIGURARE REASIGURARE S.A., str. Gara Herastrau, nr. 2, etajul 4, București, sector 2 sau depunând personal o notificare semnată olograf la oricare din sediile SIGNAL IDUNA din țară.
Articolul 40. Prevederi finale
(1) Prevederile prezentelor Condiţii Generale de Asigurare sunt completate de cele ale legislaţiei române, ca şi de prevederile Condiţiilor speciale de asigurare.
(2) Prezentele Condiţii generale de asigurare au fost aprobate de către Directoratul SIGNAL IDUNA ASIGURARE REASIGURARE S.A.
(3) Prezentele Condiţii Generale de Asigurare fac parte integrantă din contractul de asigurare şi sunt valabile pentru contractele de asigurare care intră în vigoare începând cu data de 15 Noiembrie 2023.
Anexa 1
Costuri aferente Produsului 101 Invest și modalitatea de aplicare a acestora
Cod |
Cost |
Valoare |
1 |
Cost de emitere a poliței |
6,4 EUR |
2 |
Cost de recuperare al cheltuielilor inițiale de distribuție |
0,3% pe an |
3 |
Cost de colectare a primelor |
0,2 EUR |
4 |
Cost aferent taxelor de reglementare |
0,8 % din prima de bază |
5 |
Cost de administrare a poliței |
5.1. 3,7 EUR pe an |
5.2. 2% din prima de asigurare de bază |
6 |
Cost de administrare a poliței aplicat unit-urilor de investiție |
1% |
7 |
Cost inițial de investiție* |
5% pentru o valoare de referință** mai mică sau egală cu 2.000 EUR |
4,5% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 3.500 EUR |
4% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 5.000 EUR |
3,5% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 10.000 EUR |
3% pentru o valoare de referință mai mică sau egală cu 30.000 EUR |
2,5% pentru o valoare de referință mai mare de 30.000 EUR |
8 |
Cost de răscumpărare parțială/ totală a unit-urilor de investire |
5 EUR per tranzacție |
9 |
Cost de răscumpărare parțială a unit-urilor de acumulare |
5 EUR per tranzacție |
10 |
Cost de răscumpărare totală a unit-urilor de acumulare |
100% în primii 2 ani |
Începând cu al treilea an de contract, costul de răscumpărare totală se calculează ca fiind diferența dintre suma cheltuielilor inițiale de distribuție efectuate de către Asigurator și suma costurilor de recuperare a cheltuielilor inițiale de distribuție colectate până la acel moment, la care se adaugă un cost fix de tranzacție de 5 EUR. Suma costurilor de recuperare a cheltuielilor inițiale de distribuție colectate până la acel moment se calculează ca fiind valoarea cumulata a uniturilor de acumulare reținuteprin aplicarea costului (cod 2), la finalul fiecărui an, la prețul uniturilor din momentul răscumpărării.
|
* În situația în care ajustările efectuate de contractant pe durata contractului nu permit recuperarea integrală de către Asigurator a acestui cost, partea nerecuperată va fi dedusă din valoarea contului, înainte de plata oricărei indemnizații de asigurare datorată.
**Se aplică primelor de asigurare de bază și primelor adiționale de bază, precum și primelor unice suplimentare
***Valoarea de Referință se calculează ca suma dintre suma ce urmează a fi investită și valoarea contului de unituri (cumulat unituri de acumulare și unituri de investire).
MODALITATEA DE APLICARE A COSTURILOR:
1. Cost de emitere a poliței - va fi dedus o singură dată, din prima plată regulată a primei înainte de alocarea în unit-uri de acumulare.
2. Cost de recuperare costuri inițiale - numărul unit-urilor de acumulare va fi redus cu 0,3% la finalul fiecărui an, pe toată durata contractului.
3. Cost de colectare a primelor - va fi dedus din fiecare primă achitata de către Contractant, înainte de alocarea primei în unit-uri.
4. Cost aferent taxelor de reglementare - va fi dedus din prima încasată, înainte de alocarea în unit-uri.
5. Cost de administrare a poliței:
5.1. 3,7 EUR anual, deduși din numărul de unit-uri de acumulare
5.2. 2% dedus din prima încasată începând cu anul 2 de contract
6. Cost de administrare a poliței aplicat primelor unice suplimentare – va fi dedus din fiecare primă unică suplimentară înainte de alicarea in unit-uri
7. Cost inițial de investiție – va fi dedus din fiecare primă ce urmează a fi investită (prime de asigurare de bază, prime adiționale de bază, precum și prime unice suplimentare) înainte de investire, în funcție de nivelul valorii de referință.
8. Cost de răscumpărare parțială/ totală a unit-urilor de investiție – va fi dedus din valoarea de rascumpărare, la fiecare tranzacție.
9. Cost de răscumpărare parțială a unit-urilor de acumulare – va fi dedus din valoarea de rascumpărare, la fiecare tranzacție.
10. Cost de răscumpărare totală a unit-urilor de acumulare – va fi dedus din valoarea contului. Aceasta scade începând cu al treilea an de asigurare, pentru fiecare an complet cu prime plătite, și variază în funcție de durata contractului.
Valoarea minimă/ valoarea maximă a răscumpărării parțiale: Valoarea minimă a răscumpărării parțiale este de 100 EUR; valoarea maximă a răscumpărării parțiale este nelimitată cu condiția ca valoarea contului după răscumpărare să nu scadă sub maximul dintre valoarea costului de răscumpărare totală și 500 EUR.
Valoarea minimă a primei de asigurare anuale de bază este de 480 EUR.
Valoarea minimă a primei unice suplimentare este de 50 EUR.
Valoarea minimă a contului personal de unituri este de 500 EUR.
Prevederile prezentei anexe intră în vigoare începând cu data de 15 Noiembrie 2023.
Anexa 2
Ocupații neasigurabile
Nu se va plăti nicio indemnizaţie de asigurare aferentă asigurărilor suplimentare, pentru niciun eveniment asigurat care survine ca urmare a desfăşurării la locul de muncă a unei activităţi aferente oricăreia dintre ocupaţiile incluse în această anexă:
• Genişti, pirotehnişti;
• Lucrători în armată, poliţie, jandarmerie, servicii speciale militarizate, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (pompieri, personal descarcerare, intervenții etc.) – cu excepţia persoanelor care desfăşoară activităţi exclusiv administrative și care nu implica intervenție directă și personală în situatii periculoase/ vătămătoare;
• Piloţi - toate tipurile de avioane şi elicoptere;
• Lucrători de circ;
• Cascadori;
• Personalul care lucrează pe:
o nave maritime;
o nave spaţiale;
o platforme marine;
• Personalul de producţie din:
o industria explozibilelor;
o industria prelucrării lemnului;
o industria petrolieră, gazelor naturale şi energiei nucleare;
o industria armamentului;
• Personalul care lucrează în subteran pentru prelucrarea şi extracţia cărbunelui, a metalelor, a mineralelor sau a pietrei;
• Personal care lucrează la peste 5 m înălţime (înălţimea fiind lungimea spaţiului liber măsurată de la nivelul tălpilor până la nivelul solului/ podelei);
• Salvamontişti;
• Alpinişti utilitari;
• Personal de pază înarmat;
• Scafandri;
• Cercetători în domenii de cercetare de implică activități periculoase/ vătămătoare;
• Sportivi profesionişti.
Prevederile prezentei anexe intră în vigoare începând cu data de 15 Noiembrie 2023.